Dong Energy Storage Tanks

Det er ikke nok at være klog - man skal også have arme og ben

Monday 31 Oct 16
|

Contact

Jakob Holst
External Consultant
DTU Business
+4540 43 26 62

Erhvervsstyrelsen peger på, at der ikke er skabt en virksomhed med mere end 1000 ansatte i Danmark i de seneste 20 år. Iværksættere og tekniske universiteter beretter om nye forretningsmodeller og avancerede teknologier, der har potentiale til at erstatte mange job og vende op og ned på eksisterende brancher. Boston Consulting Group forudser, at danske virksomheder bliver løbet fuldstændigt over ende af hurtigt voksende giganter fra Kina og Indien.

Det store spørgsmål, som der er langt færre bud på i debatten, er hvad gør vi så ved det? For hvordan kan de største danske virksomheder blive ved at forny sig? Hvad er de gyldne virkemidler til at fortsat fornyelse og innovation?

Ja, hvis man skal sige det lidt kækt, så er det ikke nok at være klog – man skal også have arme og ben. Dem der eksekverer - er dem der vinder. Så klart siger direktør for DTU Business, Jakob Holst, efter i en mange år at have arbejdet med Danmarks førende virksomheder.

”I sidste ende er vinderne dem, der tager ansvar for at skabe den fremtid de ønsker – og bevæger sig fra rapporter og post-it notes til handling. Fælles for de største danske virksomheder er, at her ikke jo er tale om en app., der udvikles i en garage og derefter sælges til millionbeløb. Det er avancerede virksomheder med store organisationer - og derfor tager innovation og fornyelse tid – og kræver også at man satser på det”, siger Jakob Holst.

"Det er et langt og sejt træk at bringe en ny teknologi på markedet. Du skal bevise, at teknologien virker i fuld skala og ikke bare i et laboratorium..."
Hanne Risbjerg Sørensen, teknologichef i DONG Energy’s New Bio Solutions

Et aktuelt eksempel er DONG Energy, der med DTU Business´ hjælp, har modnet forretningsområdet New Bio Solutions. Dette er helt konkret sket igennem deltagelse på CEL™ programmet på DTU Business, hvor der arbejdes med udvikling af konkrete projekter af mere innovativ karakter. DONG Energy er kendt for sin satsning på havvind, men mindre kendt er det, at DONG Energy har enheden ”New Bio Solutions” som har arbejdet med udvikling af nye forretningsområder siden år 2006. Enheden har udviklet to forskellige bioteknologier – den ene er omdannelse af halm til 2. generations bioethanol (Inbicon) og den anden er omdannelse af husholdningsaffald til bio-energi (REnescience).

Og DONG Energi er enig med DTU direktøren i, at det kræver mod at udvikle forretningen:

”Det er et langt og sejt træk at bringe en ny teknologi på markedet. Du skal bevise, at teknologien virker i fuld skala og ikke bare i et laboratorium, og du skal bevise overfor dine stakeholdere, at du har en løsning, som imødekommer både markedets og deres behov. Det kræver både tid og tålmodighed, da forretningsudvikling er en langsigtet investering,” siger Hanne Risbjerg Sørensen, teknologichef i DONG Energy’s New Bio Solutions.

Siden 2009 har DTU Business samarbejdet med en stribe af disse virksomheder i CEL™ programmet (f.eks. Chr. Hansen, DONG Energy, Grundfos og Novozymes) – og der er en masse læring at udvinde herfra. For selvom det er svært, så kan man sagtens udvide og forny sin kernevirksomhed, men det kræver entrepreneurskab og tålmodighed.

I følge DTU Business direktør, Jakob Holst, så er der nogle klare erfaringer at drage, når man kigger på, hvad de succesfulde virksomheder gør. Og der tegner sig nogle markante ledelsesudfordringer:

  • Tidshorisonten for skabelse af synlige økonomiske resultater er længere end virksomhedernes tålmodighed. Der kræves minimum 5-10 år
  • Cyklustiden for topledelserne kan ofte være kortere, hvilket betyder, at den nye ledelse dropper de gamle projekter, som de ikke selv har søsatEksterne vilkår som eksempelvis energipriser og miljøregulering udenfor virksomhedens indflydelse kan forskyde tidshorisonten for kommercialisering afgørende
  • Den eksisterende forretning slår det nye ihjel af frygt for kannibalisering

... og 4 gode råd til overvejelse:

  • Den strategiske interesse for vækst via innovation skal være langsigtet
  • Topledelsen skal være en vedholdende drivkraft
  • Innovation ledes på en anden måde end traditionelle projekter. Det handler om hurtig læring og hyppig redirrigering, så man effektivt finder vej gennem høj usikkerhed
  • Ledelsen skal forholde sig aktivt til porteføljen af projekter. Fremme de lovende og parkere de urealiserbare

Mere end 20 store etablerede virksomheder over årene arbejdet ”hands on” med at skabe fremtidens kerneforretninger gennem deltagelse i CEL™ programmet, og resultaterne af indsatsen begynder at vise sig i markedet nu.

DONG Energy skal nu levere verdens første fuldskala affaldsanlæg baseret på avanceret bioteknologi i England. I øvrigt med Novozymes som en af leverandørerne af særligt udviklede enzymer til processen.

Foruden de markante resultater fra DONG Energy og Novozymes kunne man sidste sommer fx i Børsen læse om AMBU’s markante transformation, hvor engangsprodukter er deres nye store vækstforretning og seneste kvartalsregnskab fra Chr. Hansen, hvor Natural Colors udviser 2 cifret vækst baseret på en fremstormende forretning indenfor naturlige farver til erstatning af kunstige farvestoffer i fødevarer.

Faktaboks: På DTU Business bliver ledelser og medarbejdere gjort skarpe på Corporate Entrepreneurship:

Innovation Leadership Challenge: Ledelsesprogram for ledelsesteams i større virksomheder, der vil styrke virksomhedens innovationsevne. I et 8 dages forløb over 3 måneder på DTU og UC Berkeley benchmarkes innovationsevnen, der givers inspiration til løsningsmodeller og der arbejdes med fælles strategi for innovationen og med konkrete ledelsesmæssige muligheder i virksomheden, som ledelsen laver en plan for at gennemføre.

CEL™ - Corporate Entrepreneurial Leadership: Internationalt accelerationsforløb for projektteams i større virksomheder der arbejder med at skabe markant ny forretning. 68 virksomheds teams har gennemført CEL™ og skabt en række markante forretningsområder.

Certificate in Entrepreneurial Leadership, CEL™

Certificate in Entrepreneurial Leadership™

Be succesful in business innovation and product development and prepare your company for the future. CEL™ is a proven 7-month executive program where managers learn how to turn opportunities into profitable businesses. Kontakt os for at høre nærmere om CEL™ programmet.

News and filters

Get updated on news that match your filter.
https://www.executive.dtu.dk/cel/news/nyhed?id=144C6F82-CED6-42D4-B83F-FBFF7D057FC7&utm_device=web&utm_source=RelatedNews&utm_campaign=CEL-News
13 NOVEMBER 2019